Proč si vychutnávat drobné radosti?

větvičky s listy

V životě se často někam a za něčím ženeme. Věříme, že to, na čem záleží, se teprve stane. Málokdy si tak plně vychutnáme přítomnou chvíli. Vychutnávání je přitom jednou z klíčových složek pocitu štěstí. Často si to uvědomíme po nějakém zážitku, který nás vyhodí z rytmu. Velmi silně to prožíváme ve chvílích, kdy čelíme vlastní smrtelnosti.

Vychutnávání můžeme popsat jako jakékoli přemýšlení nebo chování, které nám umožňuje vyvolat, zesílit nebo prodloužit potěšení.1Bryant, F.B. & Veroff, J. (2007). Savoring: A new model of positive experience. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Vychutnávat si můžeme v přítomnosti, minulosti i v budoucnosti. Můžeme vzpomínat na hezké události v našem životě – na první lásky, na povýšení v práci, na první krůčky dítěte. Můžeme si vychutnávat současnou chvíli – oběd s rodinou, čtení si knížky, nebo sledování oblíbeného seriálu. Můžeme si také představovat, co dobrého nás čeká.

Vědecké okénko:
Lidé, kteří si vychutnávají, si více věří a pociťují více vděčnosti, méně propadají beznaději. Každý ze způsobů vychutnávání přitom přináší jiné výhody:2Bryant, F. B. (2003). Savoring beliefs inventory (SBI): A scale for measuring beliefs about savoring. Journal of Mental Health, 12, 175-196.
🌱 Pokud si vychutnáváme současné chvíle, méně často zažíváme stres, vinu i depresi.
🌱 Pokud si vychutnáváme představu budoucnosti, častěji prožíváme pozitivní emoce, jsme optimističtější.
🌱 Pokud si vychutnáváme minulé události, velmi dobře se vyrovnáváme se stresem.

Vychutnávání můžeme rozvíjet. Učit se, jak vědomě předjímat pozitivní události, jak všímavě prožívat současné chvíle i jak záměrně oživovat vzpomínky. Podmínkou je, že musíme chtít a že tomu věnujeme potřebné úsilí. Vyberme si jeden způsob, který nás nejvíc osloví, a pusťme se do toho.

10 způsobů vychutnávání

Mám si zapisovat, jak si vychutnávám?
Zapisování je nedocenitelný nástroj, pokud chceme zvyšovat vlastní vděčnost, nebo zpracovat zátěžovou událost. Umožňuje nám uspořádat a přijmout vlastní myšlenky, zohlednit příčiny, vytvořit příběh o nás samých, hledat řešení krok za krokem.
🌱 Psaní nám umožňuje najít smysl uplynulých událostí a překonat je.
🌱 Prožitek vychutnávání překonat nechceme, chceme ho prohloubit a prožívat déle.
🌱 Vychutnávání nejlépe podpoří sdílení s druhými.

1. Odhalme kouzlo obyčejných zážitků

Vychutnávejme si činnosti, které obvykle děláme nevědomě a ve spěchu. Ať už je to obědvání, nebo sprcha. Když dokončíme úkol, na chvíli se zastavme a užijme si ten pocit. Vychutnejme si odpolední čaj nebo kávu – jak voní, jak chutná, jaký pocit nám přináší.

2. Zapojme své blízké

Často si snadněji vychutnáváme s blízkými. S nimi se nám také lépe vzpomíná na důležité události našich životů. Můžeme si společně procházet fotografie, přehrávat si videa, nebo si pouštět písničky, které nás spojují. Čím starší jsme, tím je pro nás tento způsob vychutnávání důležitější.

Tip:
🌱 Pokud si v týdnu budete volat s rodiči,
zavzpomínejte společně na nějakou šťastnou událost.

3. Přenesme se

Schopnost v duchu se přenést na jiné místo i do jiné chvíle nám umožňuje zažívat potěšení a útěchu, když je nejvíce potřebujeme. Viděli jste film Pianista? A vzpomenete si na chvíle, kdy si hlavní hrdina představoval, jak hraje na piano, i když na něj hrát nemohl? Můžeme dělat to samé. Vytvořme si soupis svých šťastných vzpomínek. Vyberme si jednu z nich a začněme vzpomínat…

4. Přehrajme si své šťastné dny

Když si přehráváme své nejšťastnější chvíle, prodlužujeme a upevňujeme své pozitivní emoce a jsme díky tomu šťastnější.3Lyubomirsky, S., Sousa, L., & Dickerhoof, R. (2006). The costs and benefits of writing, talking, and thinking about life’s triumphs and defeats. Journal of Personality and Social Psychology, 90(4), 692–708. Vzpomeňme si na den ve svém životě, kdy jsme byli opravdu šťastní. Přehrajme si ho, jako kdybychom se dívali na video.

5. Oslavujme dobré zprávy

Pokud sdílíme úspěchy a dobré zprávy s druhými, prožíváme příjemné emoce a zvyšujeme svoji životní pohodu. Pokud se nám nebo našim blízkým něco povede, oslavme to. Ponoříme se tak do současného okamžiku a prohloubíme své vazby.

6. Otevřeme se kráse a dokonalosti

Obdivujme krásu okolo nás a projevy lidského talentu. Snadněji tak prožijeme radost, pocítíme smysl a hluboké spojení se vším živým. Zkusme si vychutnat i běžnou pochůzku – hledejme, co krásného nás obklopuje.

7. Buďme všímaví

Všímavost nám umožňuje vyčistit si mysl a ukotvit se v přítomném okamžiku. Rozvíjet ji můžeme prostřednictvím řady technik – relaxací, přenesením pozornosti na dech, vnímáním tělesných prožitků, myšlenek a emocí. Řadu těchto technik propojuje meditace.

Tip:
🌱 Pokud hledáte cestu, jak začít meditovat, můžete vyzkoušet
aplikaci Headspace v angličtině, nebo některou z meditací Terezy Kramerové.

8. Zapojme své smysly

Pokud chceme své smyslové počitky prohloubit, můžeme se cíleně zaměřit na některý z nich a potlačit ty ostatní. Můžeme zavřít oči a nehybně sedět, zatímco posloucháme hudbu, nebo si užíváme masáž. Můžeme si dát špunty do uší a prohlížet si své oblíbené obrazy. Můžeme si vychutnávat jídlo se zavázanýma očima.

9. Vytvořme si své vychutnávací album

Když se nacházíme delší dobu mimo domov, oceníme, když nám ho něco připomene. Můžeme si s sebou vzít album s fotografiemi svých blízkých, soukromé dopisy nebo obrázky od dětí. Když se nám bude stýskat, otevřeme si album a připomeneme si všechny ty hezké chvíle.

10. Zachyťme výjimečnost okamžiku

Můžeme se učit zacházet s fotoaparátem jako s nástrojem vychutnávání. Prohloubíme tak probíhající okamžik, zaměříme se na všímání si krásy a významu. Vyfoťme fotku, která pro nás má své kouzlo a význam. Třeba tak jako Gabriela Pausa ve výzvě 365 aneb #každýdenjednafotka.

Odkud čerpám?
🌱 Jak vychutnávání životních radostí souvisí s naší spokojeností,
detailně popsala Sonja Lyubomirsky ve své knize The how of happiness.4Lyubomirsky, S. (2007). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. London: Penguin Press.